Het online domein van de Nederlandse wijn
Beleving verleiding marketing

Over verleiding en Nederlandse wijn

Wijn staat voor beleving. Dat raakt precies aan mijn motivatie om in 2020 in ons familiebedrijf De Reestlandhoeve te stappen. Het voelde als thuiskomen. In de eerste plaats vanwege mijn diploma Commerciële Economie en de ervaring die ik op andere plekken heb opgedaan. Veel belangrijker was dat in die stap voor mij twee passies bij elkaar kwamen, namelijk wijn en marketing. Hoe kan ik als ondernemer mensen verleiden om kennis te maken met Nederlandse wijn? Nu heb ik de kans om zelfstandig prachtige projecten te ontwikkelen en daarin te groeien. Met vallen en opstaan.

Bas Huisman

Ik groeide op tussen de wijnranken en in de digitale wereld. Daarom vallen nu alle puzzelstukjes op hun plek. Voor het succes van een wijnbedrijf zijn drie pijlers essentieel: het telen van gezonde en rijpe druiven, het maken van goede en lekkere wijn en last but not least het vermarkten van die wijn. Ik vind dat laatste het meest boeiend en uitdagend. Andere bedrijven en collega’s inspireren mij daarin, nationaal en internationaal. Ik kijk goed om mij heen. Daarom vind ik het fantastisch om naar verschillende wijnstreken te reizen.

Dan hoor ik de verhalen van wijnboeren en proef ik hun wijnen. Meestal gebeurt dat in de combinatie met gerechten uit de lokale keuken. Zo beleef ik de cultuur van andere landen. Het is leuk om zowel grote als kleine wijnhuizen te bezoeken. Bij kleine familiebedrijven ontmoet je de wijnboer zelf of een direct familielid. In de gastvrijheid en de verhalen proef je de passie voor wijn. Bij grotere wijnhuizen is het personeel goed opgeleid. Daarom loopt alles wat gestroomlijnder. Het personeel is goed opgeleid. Soms is er zelfs een mobiele app om gasten rond te leiden.

Andere bedrijven en collega’s inspireren mij. Daarom vind ik het fantastisch om naar verschillende wijnstreken te reizen.

Al die ervaringen bieden mij waardevolle inzichten, die ik graag meeneem in mijn werk. Marketing is een breed begrip. Het omvat alle activiteiten, functies en processen die waarde toevoegen voor klanten, partners en de maatschappij als geheel. Dat gebeurt door het creëren, communiceren, leveren en ruilen van producten en diensten. In mijn dagelijks werk richt ik mij op de marketing van De Reestlandhoeve. Dat is niet altijd makkelijk. De regels veranderen. En ook de kijk op alcohol evolueert. Maar dat maakt mijn werk juist zo interessant.

Ons bedrijf verkoopt 90% van alle wijnen rechtstreeks aan de consument. Via de webshop en onze wijnclub en bij rondleidingen en wijnproeverijen. Elk jaar verwelkomen we meer dan 15.000 bezoekers op het domein. Meestal komen ze speciaal voor ons bedrijf naar het Reestdal. Dat geeft me als wijnboer en marketeer natuurlijk veel voldoening. Het is toch fantastisch dat mensen speciaal voor jouw bedrijf stad en land afreizen om wijn te kopen? Nee, dat gaat echt niet vanzelf. Hoe verleiden wij onze gasten om kennis te maken met Nederlandse wijn? In mijn columns geef ik je een kijkje in de keuken van onze creatieve marketingactiviteiten.

Bas Huisman
Auteur

Bas Huisman

Bas Huisman (25) is mede-eigenaar van De Reestlandhoeve, een wijngoed met zorghoeve in Overijssel. Hij studeerde Commerciële Economie aan de Hanze Hogeschool in Groningen.

Bas is opgegroeid op het familiebedrijf van zijn ouders, die in 2003 van melkvee overstapten op wijnbouw. Inmiddels is het hele gezin werkzaam binnen de Reestlandhoeve: John, Wilma, Bas en zus Lynn.
Naast het werk in het familiebedrijf zet Bas zich in voor het vermarkten van streekproducten. Hij is voorzitter van Proef Oost, een vereniging van streekproducenten in Overijssel. Doel van de vereniging is de ontvangst van gasten op de bedrijven en vergroting van de afzet bij (semi-)overheden en bedrijven.

Bas schrijft columns over de belevenissen en ontdekkingen van de nieuwe generatie wijnboeren.

Terug naar boven