Het online domein van de Nederlandse wijn
Column Patrick Fits

Liever wijnbeleving op locatie dan wijntoerisme

Had ik een vooruitziende blik? In mijn eerste column kan ik het niet nalaten om toch even bij die vraag stil te staan. Ik zie Nico Schipper in 2020 nog binnenwandelen in ons Wijnlokaal in Santpoort-Zuid. Hij keek zijn ogen uit. Er stonden honderden Nederlandse wijnen in de winkel. Hij vond het een waagstuk. En misschien was het dat ook wel. Ik begon het avontuur in 2019 en zie nu dat we de wind mee hadden. De vraag naar eerlijke producten uit de buurt gaf ons een belangrijk duwtje in de rug.

Patrick van der Fits

Ik ga geen columns schrijven over de verkoop van wijn van eigen bodem, maar over mijn ervaringen met wijntoerisme in Nederland. Toch begint het met de wijn en de wijnmakers. Het is voor mij belangrijk dat ik goede relaties onderhoud met de Nederlandse wijnboeren. Daarom ga ik meestal 2 dagen per week het land in. Dan bezoek ik wijnboeren. We drinken een kop koffie, we praten over koetjes en kalfjes en over de toekomst van de Nederlandse wijnbouw. En ik neem een voorraadje wijn mee.

Mijn respect voor de Nederlandse wijnboeren is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Het vak ziet er op het eerste gezicht heel romantisch uit, maar wijnboeren moeten knetterhard werken voordat ze kunnen genieten van hun eigen glas wijn. Een heel jaar lang moeten zij in onvoorspelbare omstandigheden samenwerken met de natuur. Meestal met hun blote handen. Ambachtelijk. Het zijn mensen met passie voor hun vak, passie voor wijn. Als ik kijk naar de ontwikkeling die de Nederlandse wijnbouw heeft doorgemaakt, dan is er alle reden om trots te zijn op de Nederlandse wijnhuizen.

De consument is nieuwsgierig naar het verhaal achter het etiket. Hij wil de wijnboer en zijn bedrijf leren kennen.

Dat valt ook de consument op. Hij zoekt naar streekproducten, die op een eerlijke manier gemaakt zijn. Een wijn uit Zuid-Afrika of Zuid-Amerika heeft al een energieverslindende wereldreis gemaakt, voordat hij hier is. Dat weet de consument verdraaid goed. Een kleinere foodprint door minder voedselkilometers is prima. En van het een komt het ander. Het liefst weet de consument bij wie zijn wijn vandaan komt. Hij is nieuwsgierig naar het verhaal achter het etiket. Hij wil de wijnboer en zijn bedrijf leren kennen. Dan drink je altijd wijn met een verhaal. Wijntoerisme maakt de wijnbeleving compleet.

In 2021 belde een bestuurslid van de Hollandse Club in Antwerpen mij op. Hij vroeg mij of ik voor een gezelschap van ongeveer 30 personen een meerdaagse wijnreis langs Nederlandse wijndomeinen kon organiseren. Met een deskundige wijngids. Dat heb ik gedaan. Het gezelschap logeerde in Slenaken en bezocht diverse wijnhuizen in Zuid-Limburg. De feedback van de Hollandse Club en de Nederlandse wijnhuizen was enorm waardevol. Dit smaakte naar meer! Het was voor mij aanleiding om naast Nederlandse Streekwijnen ook het platform Nederlandse Wijntoer op te starten.

Het drinken van een glas Nederlandse wijn is een genietmoment. Maar als je de overtreffende trap van Nederlandse wijn wilt beleven, dan staat je maar één ding te doen. Dan bezoek je een wijndomein in eigen land. Of twee. Of drie. Ervaar de passie van de wijnboeren. Geniet van de omgeving. Nederlandse Wijntoer bundelt het aanbod van wijnbeleving op locatie. Met de term ‘wijntoerisme’ heb ik weinig. Dat is zo afgezaagd en uitgesleten. Wijnbeleving op locatie is iets nieuws, uniek en verfrissend. De ervaringen die ik daarmee opdoe deel ik graag in mijn columns. Ik neem je mee op reis door ons wijnlandje.

Patrick Fits columnist
Auteur

Patrick van der Fits

Patrick van der Fits is directeur en eigenaar van Nederlandse Streekwijnen en Nederlandse Wijntoer. Hij was jarenlang werkzaam in de retail en is sinds enkele jaren zelfstandig ondernemer.

Onder de vlag Nederlandse Streekwijnen verkoopt Patrick een breed assortiment aan Nederlandse wijnen. Hij ziet dat de vraag naar wijnen van eigen bodem toeneemt. Daarnaast signaleert hij dat steeds meer consumenten ook zoeken naar de beleving die bij dit product hoort. Met zijn nieuwe bedrijf Nederlandse Wijntoer bundelt hij het aanbod van excursies en wijnreizen naar Nederlandse wijndomeinen.

Patrick schrijft columns over zijn ervaringen met wijntoerisme in Nederland.

Terug naar boven