Het online domein van de Nederlandse wijn
Wine experience center
Nieuws - 18 april 2024

Plannen voor Wine Experience Center springlevend

Het is beslist niet meer de enige provincie met wijngaarden, maar Limburg is toch nog steeds de wijnprovincie bij uitstek. Daar kun je niet omheen. Limburgers halen alles uit de kast om dat vooral zo te houden. Patriek Doelen en Maurice Warnier bedachten het concept van een Wine Experience Center. Heel voorzichtig kropen de twee in 2023 uit hun schulp. Ze lanceerden tijdens Wijnrestaurant op het Land een mini-variant van hun grote plan. Maar sindsdien is het stil. Hoe staat het met de plannen? “Die zijn nog steeds springlevend”, laat Maurice weten.

Patriek noemde de mini-variant vorig jaar een pilot voor het echte werk. De gasten van het pop-up restaurant werden uitgedaagd om even de zintuigen te prikkelen om daarna aan te schuiven aan het diner. Dat maakt de wijnbeleving alleen maar intenser. “Maurice en ik zijn al een tijdje bezig met de realisatie van een fysiek experience center, een plek waar locals en toeristen de Limburgse wijnen kunnen proeven, ruiken, voelen en zelfs horen.” Dat past verdraaid goed bij Patriek en Maurice. De een is chef van wijnrestaurant Mes Amis en de ander organiseert wijnuitstapjes en proeverijen.

Data verzamelen

“De mini-variant bij Wijnrestaurant op het Land was ook een test”, legt Maurice uit. “Het doel was om data te verzamelen over de haalbaarheid van een Wine Experience Center. De gasten konden op een tablet een enquête invullen. Wat verwachten ze van zo’n belevingscentrum? Hebben ze in het buitenland wel eens zoiets bezocht? Waar moet het centrum komen?” De respons viel de mannen tegen. “Ongeveer 70 mensen vulden de enquête in. Dat vonden we te weinig. In onze beleving moesten dat er tenminste 100 worden. Daarom hebben we de enquête nog een keer uitgezet.”

Hogeschool

Dat gebeurde via LinkedIn, in samenwerking met Maastricht Marketing. De kans op een verzorgde wijntour per E-bike moest belangstellenden over de streep trekken om mee te doen. “Nu hebben we in totaal 120 reacties binnen”, stelt Maurice dik tevreden vast. Hij gaat met z’n zakenpartner Patriek niet over één nacht ijs. “In september leggen we de uitkomsten voor aan studenten van Hogeschool PXL in Hasselt (B). Daar werken we intensief mee samen. Rond de kerstdagen komen zij met een adviesrapport. Dan weten we hoe het zit met de haalbaarheid van onze plannen.”

Financiële haalbaarheid

De realisering van het Wine Experience Center vraagt een beetje geduld. Patriek en Maurice dromen ervan om bezoekers in de toekomst een entertainende ontdekkingstocht langs alle aspecten van de Limburgse wijnbouw in Nederland en ook België aan te bieden. Dat moet je zorgvuldig aanpakken. En daar is ook veel geld voor nodig. “Met het advies van de hogeschool kunnen we straks de boer op. Dan hebben we een goed verhaal om aan te kloppen bij partijen die ons in financiële zin verder kunnen helpen.”

Terug naar boven