Wijn drink je zelden om de smaak alleen. Het totaalplaatje telt. Daarin gaat het om dingen als een sfeervol diner, een zonnig terras of een ontspannen avond thuis met vrienden. Wat blijft hangen, is niet de exacte smaak. Dat is de beleving. Hoe je een wijn ervaart, wordt naast de kwaliteit ook sterk beïnvloed door de uitstraling en prijs van de wijn. En dan hebben we het nog niet eens over het glaswerk en de ambiance. In deze column duik ik in de wijnbeleving en hoe Nederlandse wijnmakers daarop in kunnen spelen.
Diederik Walhof
Veel wijnmakers bieden proeverijen aan op hun wijndomein. Dat is voor consumenten de ultieme manier om Nederlandse wijnen te ontdekken. Een wijngaard in eigen land bezoeken geeft direct een vakantiegevoel. En als de proeverij ook nog eens wordt gegeven door een gepassioneerde wijnmaker die goede wijnen op tafel zet? Setting ✓ Storytelling ✓ Wijn ✓ Dus: dé optimale wijnbeleving. Een bezoek aan de wijngaard laat ook goed zien hoe een wijnmaker is en of die bij je past.
Bij de ene wijnmaker heerst een gezellige, informele sfeer, terwijl een ander met spatzuiver glaswerk en een strak omlijste wijngaard een zeer professionele en hoogwaardige uitstraling heeft. De kans is groot dat waar jij je op je gemak voelt, de indruk van de wijn al voor een groot deel is gemaakt. Een betere beleving dan in de wijngaard is er eigenlijk niet. Hoe breng je die beleving ook bij jou thuis? Natuurlijk speelt de kwaliteit van de wijn daarin een grote rol. Maar wist je dat de uitstraling en de prijs je beleving enorm beïnvloeden?
Er is veel onderzoek gedaan naar invloeden op kwaliteitsbeleving, zowel bij consumenten als wijnexperts. Wat blijkt? Een goedkope wijn met een luxe etiket en fles krijgt een hogere kwaliteitsbeoordeling dan dezelfde wijn met een goedkoop etiket en simpele fles. Dat geldt ook voor de prijs. Als iemand het idee heeft dat een wijn duurder is, schat hij de kwaliteit hoger in. Een elegante wijn uit een lomp glas omschrijf je minder snel als elegant, terwijl dezelfde wijn uit een sierlijk glas wél die indruk geeft.
De mooie ambachtelijke producten die wijnboeren maken, hebben regelmatig etiketten waarvan onze designer en mede-eigenaar zegt dat haar ogen ervan bloeden. Het straalt totaal niet de kwaliteit uit die het verdient. Hoewel we wijnen voor ons assortiment uitkiezen op basis van de kwaliteit en niet het etiket, merken we dat sommige wijnen moeilijk verkopen door een slecht etiket. Omdat de kwaliteitsbeleving zo sterk wordt gestuurd door de vormgeving, zien we ook dat sommeliers van sterrenzaken wel eens een wijn bewust niet opnemen door een slecht etiket.
Intussen vinden ze de smaak van die wijn fantastisch! Dat is dus een gemiste kans voor Nederlandse wijnen, want als we het over beleving hebben, is een prachtige wijn-spijscombinatie in een verfijnd restaurant juist dé plek waar een wijn tot zijn recht kan komen. Meer dan alleen de wijn bepaalt de beleving. We kijken erg uit naar de volgende professionaliseringsslag in de Nederlandse wijn. Dat zijn etiketten die uitstralen wat de wijnmaker wil neerzetten: goede kwaliteit!
Diederik Walhof
In 2023 behaalde Diederik de titel vinoloog (SDEN4) aan de Wijnacademie. Vanuit zijn wijnkelder in Amsterdam organiseert hij proeverijen met Nederlandse wijnen. Daarbij deelt hij zijn passie voor lokale wijnen met enthousiaste proevers. Diederik ondersteunt restaurants bij het vinden van geschikte combinaties met Nederlandse wijn bij hun gerechten. Alle Nederlandse wijnen in de collectie van Design & Wijn zijn persoonlijk en op kwaliteit geselecteerd.
Diederik schrijft columns over zijn ervaringen met producten van de Nederlandse wijnbouw.
- 04 oktober 2024Wat moet je met extreme weersomstandigheden?
- 23 augustus 2024Dat onder-de-stok-management is wel een dingetje
- 16 augustus 2024Hoe je het verschil maakt in topjaar 2024
- 02 augustus 2024Vloeken in de kerk is verfrissend
- 19 juli 2024Schieten met hagel zet geen zoden aan de dijk