Het online domein van de Nederlandse wijn
Apostelhoeve familiebedrijf
Nieuws - 03 november 2020

Derde generatie stapt in familiebedrijf Apostelhoeve

De Apostelhoeve maakte bekend dat Robin en Gilbert Hulst zijn toegetreden tot het bedrijf. Daarmee is de toekomst van het oudste wijnbedrijf van Nederland gewaarborgd. Vader Mathieu Hulst is er trots op. De Apostelhoeve bestaat 50 jaar. Dat bijzondere jubileum kon helaas nog niet groots gevierd worden. Maar wat in het vat zit verzuurt niet. In 2023 viert de familie Hulst de 50e oogst. En vandaag heffen zij het glas op de toekomst van hun familiebedrijf.

In de jaren ’70 van de vorige eeuw droomde een eigenzinnige Hugo Hulst al van de wijnbouw. De collega’s van de fruitteler verklaarden hem voor gek. “De wijn die in Nederland werd gedronken, kwam vooral uit Duitsland en Frankrijk. Het was onvoorstelbaar dat druiven in Nederland konden rijpen. Laat staan dat je er wijn van kon maken,” vertelt zoon Mathieu Hulst. “Pa is inmiddels 82 en hij werkt nog steeds mee in het bedrijf. De wijn houdt hem kennelijk jong.”

Familiebedrijf

Het aantal wijnboeren in Nederland is sinds de jaren ’70 fors gestegen. Er worden wijnen gemaakt die niet meer onderdoen voor de betere wijnen uit klassieke wijnlanden als Duitsland, Frankrijk en Italië. “De wijnbouw in Limburg heeft een enorme vlucht genomen,” volgens Mathieu Hulst. Hij nam het stokje over van zijn vader en nu treden zijn twee zoons toe tot het familiebedrijf. In het jubileumjaar is de Apostelhoeve met 2,5 hectare uitgebreid. De totale oppervlakte beslaat nu pakweg 14 hectare.

Bourgogne

De derde generatie moet flink aan de bak. De klimaatverandering gunt de Zuid-Limburgse wijnboeren geen moment rust. Zij moeten voortdurend alert zijn. Inspelen op de veranderingen. “Op dit moment is het in Zuid-Limburg gemiddeld net zo warm als begin jaren ’80 in de Bourgogne. Dat betekent dat we moeten nadenken over de aanplant van druivenrassen die niemand in deze omgeving een serieuze kans gegeven had.”

Viognier

Concreet: de Apostelhoeve heeft viognier aangeplant, een druivenras dat in de Noordelijke Rhône legendarische wijnen voortbrengt. “Voorlopig nog op kleine schaal,” erkent Hulst. “We hebben nog even serieus overwogen om te kiezen voor chardonnay, maar viognier is voor ons als modern en geoutilleerd bedrijf een veel grotere uitdaging. We lopen daarmee vooruit op de klimaatverandering, want de impact daarvan zal de komende jaren enorm zijn.” Er worden met viognier al spectaculaire resultaten geboekt in Duitsland en Zwitserland.

100.000 flessen

“Laten we eerlijk zijn: de gok die we hiermee nemen is veel kleiner dan de gok die mijn vader 50 jaar geleden nam. We kunnen wel doen wat anderen ook al doen, maar we zijn aan onze stand verplicht om af en toe iets nieuws te proberen. “ De eerste flessen viognier komen in 2024 op de markt. In een kleine oplage van 3000-3500 flessen. Dat is maar een klein aandeel van de totale productie van 100.000 flessen per jaar.

De admiraal

Is Hulst bang dat hij straks door de derde generatie wordt overvleugeld? Het is een vraag waar hij hard om moet lachen. “Het wordt in elk geval wel spannend. Robin en Gilbert hebben in het kader van hun opleiding allebei een poosje in Duitsland gewerkt. Ze hebben hun eigen visie. Ik ervaar nu al dat drie kapiteins op één schip niet altijd even makkelijk is. Maar je houdt elkaar scherp. Het komt in elk geval de kwaliteit ten goede.”

Terug naar boven